Električna mobilnost
Nanovo razvijamo mobilnost: s našim hibridnim vozilima te inteligentnim rješenjima.
SEAT Tarraco e-HYBRID
Nova linija opreme za SEAT Tarraco s učinkovitim hibridnim pogonom predstavlja dosad najsnažniji model Tarraco.
SEAT Leon e-HYBRID
SEAT Leon e-HYBRID: zahvaljujući rekuperaciji energije kočenja mild hybrid baterija se ponovno puni tijekom vožnje.
SEAT Leon Sportstourer e-HYBRID
Zahvaljujući fleksibilnim opcijama punjenja SEAT Leon Sportstourer e-HYBRID pruža veći doseg u odnosu na standardna hibridna i električna vozila.
Zašto e-mobilnost?
E-mobilnost nema samo dobar utjecaj na svakodnevicu, već ima i brojne prednosti:
- Prihvatljiva za okoliš
- Ušteda troškova zahvaljujući državnim poticajima
- Perspektivna mobilnost
Državni poticaji i uštede.
Tko vozi "zeleno" pozitivno utječe ne samo na okoliš nego i na vlastitu bilancu. Naime, trenutačno Vlada daje poticaje fizičkim osobama za kupnju električnih vozila.
Više informacija o poticajima pronađite ovdje.
Plug-in Hybrid (PHEV).
Plug-in hibridni automobil (PHEV) predstavlja kombinaciju tehnologija koja osim konvencionalnog motora s unutarnjim izgaranjem raspolaže i dodatnim elektromotorom. Ako je zaliha električne energije potrošena, automobil će se nastaviti kretati uz pomoć motora na unutarnje izgaranje u hibridnom modusu.
Punjenje.
Punjenje svog plug-in hibridnog vozila možete izvržiti na javnim punionicama, odmorištima i benzinskim postajama ili kod kuće putem konvencionalne kućne utičnice ili istalacijom wallboxa - stanice za punjenje koja se montira na zid, s preduvjetom dostupnosti električne energije.
Kod kuće na wallboxu baterija će se napuniti do kraja za otprilike 3h i 40min.
S pametnim wallboxom, rješenjem za punjenje kod kuće, moći ćete udobno nadgledati postupak punjenja sa svog smartphonea. Na primjer s wallboxom marke SEAT, dostupnim u tri verzije opreme i dvije duljine kabela.
Doseg.
SEAT Tarraco e-HYBRID
Zahvaljujući svom paketu baterija od 13kWh, pruža potpuno električni doseg do 49km WLTP-a (58km po NEDC-u). Prilikom korištenja elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem, doseg je do 730 km.
SEAT Leon e-HYBRID
S baterijom kapaciteta 12,8kWh, u izvedbi s 5 vrata doseg je do 66 km WLTP-a (75km po NEDC-u), dok je u Sportstourer izvedbi doseg do 66km WLTP-a (72km po NEDC-u).
Što biste trebali znati / Često postavljana pitanja
Općenito o električnoj mobilnosti
Razlikujemo četiri vrste električnih automobila:
- BEV vozila (eng. Battery Electric Vehicle) pogoni isključivo elektromotor.
- PHEV vozilo (eng. Plug-in-Hybrid Electric Vehicle) hibridno je vozilo s elektromotorom i motorom s unutarnjim izgaranjem, koje je moguće puniti vanjskim rješenjem za punjenje. PHEV vozilo može imati doseg isključivo na električni pogon od oko 50 km.
- HEV vozilo (eng. Hybrid Electric Vehicle) je hibridno vozilo. To je vozilo opremljeno elektromotorom i motorom s unutarnjim izgaranjem te nema mogućnost punjenja putem vanjskih punjača. Elektromotor je konstruiran samo pomoć motoru s unutarnjim izgaranjem i regenerativno kočenje.
- MHEV vozilo (eng. Mild Hybrid) je vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem s 48-V strujnom mrežom i električnom potporom za kretanje odnosno za "jedrenje". Motor na izgaranje samo dobiva potporu i nije moguća vožnja isključivo na električni pogon. Motor tu potporu prvenstveno dobiva na malim brzinama, primjerice tijekom parkiranja ili kretanja. Baterija nema mogućnost punjenja s vanjskim punjačima.
Način vožnje električnog automobila jednak je načinu vožnje konvencionalnog automobila s automatskim mjenjačem. Električni automobil također raspolaže papučicom gasa i kočnice te uobičajenim stupnjevima P, R, N i D na ručici jednostupanjskog automatskog mjenjača. Međutim, za razliku od konvencionalnih automobila snaga elektromotora u potpunosti je raspoloživa na svakom broju okretaja i pri svakoj brzini. To omogućuje veliko ubrzanje od samog početka.
Električni automobili nemaju mjenjač (stupnjeve prijenosa ili brzine). Konstantno visok okretni moment pruža dovoljno fleksibilnosti za sve brzine kako bi se moglo ubrzati bez prekida.
Električni se automobil po pitanju sigurnosti ne razlikuje od vozila s motorom na izgaranje i podliježe istim sigurnosnim propisima (crash testovima itd.). Ako dođe do sudara, napajanje strujom baterije odmah se automatski odvaja, pa više nema napona u vozilu. Rizik od požara na električnim vozilima statistički je čak manje vjerojatan nego kod vozila s motorom na izgaranje jer nema gorivih tekućina (ulja, goriva).
Informacije o raspoloživim poticajima za električna vozila možete pronaći na stranici Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), pod rubrikom Sufinanciranje nabave energetski učinkovitijih vozila.
Prednosti električnog automobila su sljedeće:
-
Troškovi korištenja vozila su niži (električna energija je obično jeftinija od benzinskog ili dizelskog goriva)
-
Potpuno električna vozila lokalno ne ispuštaju emisije CO2
-
Troškovi održavanja e-automobila su mali
-
Za električne se automobile u u Hrvatskoj ne mora plaćati PPMV i eko-test
-
Za kupnju e-automobila mogu se dobiti državni poticaji
-
Električni su automobili tiši u vožnji
Plug-in hibrid
Plug-in hibridni automobil predstavlja kombinaciju tehnologija koja osim konvencionalnog motora s unutarnjim izgaranjem raspolaže i dodatnim elektromotorom. Ako je zaliha električne energije potrošena, automobil će se nastaviti kretati uz pomoć motora s unutarnjim izgaranjem.
Razlika između električnog i plug-in hibridnog automobila je u u vrsti pogona. Električni automobil nema motor s unutarnjim izgaranjem i radi isključivo na električni pogon. Plug-in hibrid uz elektromotor također raspolaže motorom s unutarnjim izgaranjem.
Punjenje
Stanice za punjenje svog električnog automobila možete pronaći na sve više lokacija diljem Hrvatske i Europe. No svakako preporučujemo da pogledate u svojoj blizini odnosno u željenom mjestu. Online možete pronaći karte koje će vam pokazati gdje se nalaze stanice za punjenje u vašoj blizini.
SEAT će također u ponudi imati SEAT Easy Charging, aplikaciju koja će sadržavati kartu sa svim punionicama u SEAT mreži.
Električni se automobili načelno mogu puniti izmjeničnom strujom (eng. AC = Alternating current) ili istosmjernom strujom (eng. DC = Direct current). AC punjenje predstavlja punjenje kod kuće, dok se kod DC punjenja postiže izrazito velika snaga punjenja koja je u pravilu dostupna na velikim javnim stanicama za punjenje.
Za punjenje na javnoj stanici za punjenje potrebna je odgovarajuća kartica za punjenje dotičnog distributera električne energije. Najprije karticu za punjenje treba držati ispred utičnice sa simbolom automobila kako bi vas sustav identificirao i kako biste dobili pristup. Potom se kabelom za punjenje spajaju automobil i stanica za punjenje tako da se priključci utaknu u predviđene utičnice. Pri pokretanju postupka punjenja kabel se automatski blokira te se deblokira tek po završetku postupka punjenja. Za obračun postupaka punjenja na stanicama za punjenje bilježe se podaci o kupcu, početak i kraj postupka punjenja te iskorištena količina električne energije i potom se ti podaci prosljeđuju kupcu.
Električni se automobili načelno mogu puniti i kod kuće na konvencionalnoj kućnoj utičnici. Međutim, ona baš nije praktična jer tada postupak punjenja može trajati dosta dugo, u nekim slučajevima čak i duže od jednog dana.
Zasigurno ima puno više smisla nabaviti wallbox. Ako imate garažu i mogućnost dovoda strujnog priključka, on se vrlo vjerojatno može instalirati bez ikakvih poteškoća. Jedini preduvjet za punjenje električnog automobila kod kuće je parkirno mjesto sa strujnim priključkom.
Svoj električni automobil smijete puniti u podzemnoj garaži. Tu nema nikakvih ograničenja. Tehnologija punjenja serijskih modela je sigurna pa oštećenja baterije nisu moguća. Osim toga, moderne litij-ionske baterije ne ispuštaju plinove, tako da je punjenje u zatvorenim prostorima potpuno bezopasno.
Na stanicama za brzo punjenje veće jakosti struje (od 25 kw do 150+ kW), kakve se većinom mogu pronaći na odmorištima i benzinskim postajama na autoputovima, baterija potpuno električnog vozila će se uglavnom napuniti do 80 % u roku od sat vremena. Na javnim stanicama za punjenje izmjeničnom strujom (AC punjenje) ili na kućnom wallboxu manje jakosti struje (do maks. 22 kW) punjenje traje otprilike između 4 i 8 sati, ovisno o kapacitetu baterije i brzini punjenja.
Načelno se cijene na javnim stanicama za punjenje orijentiraju prema količini napunjenje električne energije ili prema vremenu punjenja u minutama, pri čemu cijena često ovisi i o snazi priključka. Osim toga, cijene se razlikuju ovisno o pružatelju usluge. Mnogi pružatelji usluge nude modele s pretplatom i flatrate tarife. Stoga se cijene punjenja na istoj punionici mogu varirati.
U gradu Zagrebu u javnim garažama korištenje punionica je besplatno, dok vlasnik plaća samo cijenu parkirališne karte koja je ista kao i kod drugih korisnika garaže.
Troškovi za privatno rješenje za punjenje, primjerice wallbox, razlikuju se od proizvođača do proizvođača. Maloprodajna preporučena cijena s PDV-om osnovnog modela wallbox punjača marke SEAT trenutno iznosi 5.405 kn.
SEAT vozila koriste dva standardna priključka za punjenje, Tip 2 utikač za punjenje izmjeničnom (AC) strujom te CCS utikač za punjenje istosmjernom (DC) strujom.
Da, električni automobil možete puniti i po kiši.
Ne. Kabel se tijekom postupka punjenja zaključava na vozilu i punionici, tako da postupak punjenja ne mogu prekinuti neovlaštene osobe, te se deblokira tek nakon otključavanja vozila. Kabel se neovlašteno ne može izvući niti iz automobila niti iz punionice.
Wallbox je stanica za punjenje koja se montira na zid. Ona je idealna za jednostavno i brzo punjenje vašeg vozila kod kuće. Kako biste odabrali odgovarajući wallbox, preporučujemo vam da kontaktirate svog SEAT ovlaštenog trgovca.
Siguran hardver za punjenje jedan je od ključnih faktora za uspjeh električne mobilnosti.
Uređaj možete instalirati angažirajući vlastitog električara ili se možete obratiti SEAT ekspertima za punjenje električnih vozila koji Vas mogu dodatno savjetovati i ponuditi Vam također pregled postojećih instalacija te uslugu instalacije.
Punionice se mogu pronaći u javnim prostorima, primjerice na odmorištima ili benzinskim postajama, te je dio javne infrastrukture. Za razliku od toga kućni sustavi za punjenje, takozvani wallboxi, namijenjeni su za privatnu upotrebu, primjerice u vlastitoj garaži ili na parkiralištu tvrtke.
Punjenje u inozemstvu u pravilu funkcionira kao i u tuzemstvu. SEAT usluga punjenja omogućuje komforno punjenje na više od desetke tisuća punionica diljem Europe, čime se omogućuje komforno i sigurno punjenje i u inozemstvu.
Doseg
Doseg električnog automobila ovisi o dotičnom modelu automobila.
Doseg i zimi ovisi o dotičnom modelu vozila te o načinu vožnje i raznim drugim čimbenicima. Ali i niske temperature tijekom zime također utječu na doseg električnog automobila. Sva energija, a time i toplina, u električni automobil dolazi iz baterije. Zbog hladnoće tijekom zime grijanje unutrašnjosti, grijanje stražnjeg stakla, grijanje sjedala itd. troše više struje. Ta veća potrošnja struje uzrokuje smanjenje dosega električnog automobila tijekom zime.
Okoliš
Električni automobili imaju brojne prednosti, između ostaloga prvenstveno zato što ne ispuštaju CO2, što je korisno za okoliš. Osim toga, povećava se udio obnovljivih izvora energije koji će u budućnosti pokrivati veći dio potrebne struje.
Ako promatramo posljedice električnog i konvencionalnog automobila kroz emisije CO2 i pogon, treba ih promatrati diferencirano. Naime, količina utrošenih sirovina za proizvodnju električnog automobila veća je nego kod automobila s motorom na izgaranje. U pogledu dušikovih oksida, koji se trenutačno nalaze u posebnom fokusu, električni automobil ima svakako prednost. Pritom treba svakako imati na umu činjenicu da posljedice za okoliš također ovise o mjestu emisija. U načelu bitno je koje će se mjerenje i promišljanje uzeti za ukupnu procjenu. Je li zaštita klime važnija od kvantitativne potrošnje sirovina? Koja se vrijednost pripisuje zaštiti zdravlja na licu mjesta u odnosu na emisije koje nastaju izvan centra grada? Jasan odgovor na ovo pitanje ne postoji.
SEAT daje jamstvo na visokonaponske baterije električnih vozila do 8 godina ili 160.000 kn, ovisno što prije nastupi pri čemu kapacitet baterije u tom razdoblju neće pasti ispod 70% nazivnog kapaciteta.
Da, baterije električnih (i hibridnih vozila) mogu se reciklirati. Litij-ionske baterije mogu se reciklirati isto kao i baterije laptopa i smartphonea.
Ostalo
Isto kao kod automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem, vozilo neće moći nastaviti vožnju. Stoga biste uvijek trebali paziti na preostali doseg i u slučaju potrebe pravodobno napuniti svoj električni automobil.
Električni automobil gotovo ne troši energiju tijekom mirovanja (u zastoju ili na semaforu). Oni pri tome omogućuju klimatizaciju ili grijanje bez ispušnih plinova, a time i veći komfor tijekom zastoja, bez obzira na samu lokaciju gdje se nalazite (trajekt, tunel, podzemna garaža...).
Zahvaljujući poreznim olakšicama i poticajima tekući su troškovi kod električnih automobila manji nego kod automobila s motorom na izgaranje. I troškovi održavanja su manji jer primjerice nema troškova za zamjenu ulja i sl.
Ne, električni automobili ne trebaju ulje.